Monday 11 May 2015

kurma - Hilang terus cramp kaki.. Alhamdulillah..

Beberapa minggu menanggung kesakitan 'cramp' kaki setiap malam, aku mula mencari insentif membaca beberapa petua pemakanan yang boleh diamalkan untuk mengelak (atau mengurangi) sakit kaki kejung tu..

baca punya baca, aku jumpa la satu link artikel ni..
Dates are very high in potassium, and contain magnesium calcium, sulfur, iron, phosphorous, manganese, and copper as well. All of these nutrients are wonderful for a pregnant woman.


Baca kebaikan buah kurma ni, buat aku teringat la satu petikan ayat ni.. ada kawan aku pernah share kat wall FB.



Jadi, sempena cuti hari wesak, kebetulan adik beradik aku berkumpul kat rumah adik aku yang duduk Shah Alam tu, sebab ada kenduri kahwin. Kami pun amik la peluang untuk singgah ke Mahnaz Food, kilang makanan timur tengah kat Bt Tiga, Shah Alam..

Cadangnya nak beli je kurma di mana-mana pasaraya, lagipun Ramadhan dah nak dekat kan.. Tapi, dah alang-alang pergi sana, boleh la kami borong dengan banyak.. Suami beli sekotak kurma mariyami (6 kg - dengan harga RM150), nanti boleh diagih-agihkan kat kenalan, beli banyak terus..

 (kurma sekotak ni yang kami beli)

Aku simpan dalam bekas tupperware besar terus. Senang ulang makan. Setiap pagi ambil 3 biji, petang makan lagi 3 biji.. Kalau tak pun, lapar-lapar aku makan je lagi.. siap bawak bekalan ke opis.Agih-agih kepada kawan-kawan opis juga.. Semoga semua mendapat kebaikan.

Apa aku perasan, dalam seminggu lepas, sakit cramp kaki malam-malam yang selalu terjadi tu dah tak ada. Subhanallah... sungguh berkat makan makanan sunnah Nabi ni kan.. Amalan makanan lain, masih aku teruskan.. Cuma kurma ni baru ditambah seminggu yang lalu.. (apsal la lambat aku pi beli kurma ni, kan...)

Bila semakin digoogle amalan kebaikan makan kurma ketika pregnancy, banyak lagi study oleh Pakar O&G Barat yang aku jumpa... Malah memudahkan kelahiran..

okey, kena istiqomah dengan kurma selepas ni.. insya Allah..!









Dates are very high in potassium, and contain magnesium calcium, sulfur, iron, phosphorous, manganese, and copper as well. All of these nutrients are wonderful for a pregnant woman. - See more at: http://vitalitynation.com/pregnant-women-dates/#sthash.siwYDPa8.dpuf
Dates are very high in potassium, and contain magnesium calcium, sulfur, iron, phosphorous, manganese, and copper as well. All of these nutrients are wonderful for a pregnant woman. - See more at: http://vitalitynation.com/pregnant-women-dates/#sthash.siwYDPa8.dpuf

No comments:

Post a Comment