Tuesday 12 May 2015

HB rendah ka?

Apa tu HB? Apa tu? aha.. ni dia...(The standard blood screening test for anaemia, the haemoglobin count) (Hb level untuk darah)

Sejak pindah ke sini, prosedur lawatan ke klinik agak berbeza dari pengalaman sebelum ni.
Kalau kat Perak, kami cek HB hujung-hujung nak bersalin je.. tapi berbanding di sini, boleh dikatakan hampir setiap kali lawatan klinik kena buat HB test.. (adus.. pedih hujung jari...)

Jadi, boleh la nampak perbandingan HB aku sejak 1st trimester sampailah dah hujung trimester ni... memang drop banyak jugak.. Bayang kan, time buat buku, result HB 13.4... isnin lepas, drop jadi 10.7.. memang panik la misi kat klinik tu.. (dia amik berat tu tau..)

kat study ni ada tulis kadar rendah HB bagi wanita hamil..

Many centers define anemia in a patient who is pregnant as an Hb value lower than 10.5 g/dL, as opposed to the reference range of 14 g/dL in a patient who is not pregnant. Treatment with 1 mg folic acid and daily iron is helpful when deficiencies are noted.

Bila search lagi, dapat info dari website ni pulak..

---But not to worry: Pregnancy-induced anemia is extremely common, especially in the second and third trimesters; with a few minor nutritional adjustments, you can still have a healthy pregnancy.
 Causes--- Here's the rundown on why anemia makes you feel run-down: When you're pregnant, the volume of blood in your body increases by almost 50 percent to support both you and your growing baby. This, in turn, decreases your bloods’ hemoglobin concentration. Since your body needs iron to make hemoglobin, without sufficient iron stores, red blood-cell production slows, along with their energy-boosting oxygen supply. The result? One tired mama-to-be.

OK.. lega di situ. So, perkara ini adalah common iaitu biasa la.. Aku pun dah masuk 3rd trimester kan.. Tapi kena continue makan yang tinggi iron pulak kali ni.. (makanan seperti minyak zaitun aku stop sekejap.. sebab dia bersifat mencairkan darah - baik untuk darah tinggi, tapi mungkin boleh merendahkan HB count aku nanti..- aku try je la stop minggu ni..)

Semalam, gigih la aku pegi econsave untuk cari bahan buat jus Bayam.. hehe.. nak try naikkan HB, sebab minggu depan kena repeat HB test lagi.. kali ni siap kena amik darah lagi tau...
Ni resepi aku hantam sendiri.. sebab ingat-ingat lupa kawan aku bagitau.


JUS BAYAM
Pisang 2 biji
Kangkung RM1 (secekak je- ambil daun semata-mata)
Mangga 2 biji (ambil isi saja)
Madu asli 2 sudu
Chia seed 3 sudu

cara-caranya
  1. Blend daun bayam. Tapis airnya.
  2. Masukkan pisang dan mangga. Blend skali lagi.
  3. Masukkan madu (kalau suka laa)
  4. Tuang dalam jug dan tabur serbuk Chia Seed.
  5. Boleh siap diminum... Atau simpan dalam peti sejuk.

Tahan sehingga 2 hari je dalam peti ais sebab sedap sangat, duk ulang minum.. lalu habis daaa...
Jus ni elok diminum 2 kali sehari, setiap hari... nanti kalau rajin, aku try buat sebaldi terus.. hahaha..

OK.. selain itu, aku tambah jugak minum susu kambing Halib.. ni aku riki dari dalam forum kat website, ada yang cadangkan amalkan minum susu kambing, boleh tingkatkan HB jugak.. So, apa salahnya try jugak kan..

Kalau result next week HB aku naik atau turun, aku update lagi di sini ya!

Saje nak tepek gambo air hijau bayam aku tu.. hehe


(kat tengah-tengah cawan tu serbuk chia seed tu la.. aku tambah sikit dalam cawan sebelum minum)


No comments:

Post a Comment