Wednesday 22 April 2015

Bila dah dikatanya risiko..

Aku banyak nak cerita kebelakangan ni.. pasal balik Tepeng, buat puding, projek mewarna kain, kisah memborong pampers... (haha, tu pun nk masuk story ke..) banyak lagi la.. tapi setiap kali, aku takleh nak access masuk dalam blogspot ni. Lepas tu, cerita aku semua dah jadi basi. Aku malas nak ulang semula ingatan. Dah semulajadinya aku ni lemah ingatan.. kikik..

Ok, update perkembangan.. Aku dah mula pergi check up setiap dua minggu. Bila check perut, dua nurse akan buat semakan ukuran, tak jumpa kepala baby.. haha.. sudah! baby masih boleh pusing-pusing tukar posisi. Aku agak risau juga. Tapi buat-buat rilex sudah. Jauh lagi masa nak melahirkan.

Nurse kata, lepas ditekan-tekan perut tu, rasa baby ni agak besar. Huh, yang no 3 hari tu memang dah nak 4 kg pun. Pampers yang kami beli kali ni siap-siap saiz S. Bukan newborn dah. Sebab Fawwaz haritu tak muat! Jadi, nurse agak risau kalau baby kali ni lebih besar lagi... Banyak arahan (err.. nasihat kot) ditulis dalam buku merah tu. Semuanya ulang kali menyebut, nanti baby besar akan menyebabkan ibu koyak besar la.. baby dot dot la.. err... nak buat senarai pun aku takut nak taip..

Ni apa yang Nurse pesan : suruh ke hospital cepat, mungkin kena induce awal supaya baby tak besar sangat.. Kalau failure to progress, lead to ceaser la jawabnya.. grrr... seram...
(RISIKO : baby yang belum sedia untuk dilahirkan - akan diinduce supaya ada contraction untuk mempercepatkan bukaan jalan ibu, selalunya baby akan stress kerana paksaan ini, ia juga mengakibatkan kesakitan bersalin yang teramat sangat buat ibu, ini boleh mendatangkan tekanan darah tinggi buat ibu, koyakkan pada vagina lebih besar kerana ibu meneran akibat menahan sakit dipaksa bersalin... baby yang stress juga akan mengalami penurunan kadar denyutan jantung, menyebabkan baby sukar bernafas setelah dilahirkan, RISIKO : kecacatan otak pada bayi, strok pada ibu..)

Nampak tak - risiko induce dengan sengaja tu? Then, nurse kata sebab tu lah baby besar ni depa nak kurangkan risiko tu dengan Czer jer la.. kurang risiko katanya... huhuhuhu...

Aku nak study lagi pasal ni.. Tak mahu la menanggung risiko tak memasal pulak..
Aku berdoa dengan Allah, hari-hari. Setiap waktu, aku nak bersalin secara vaginal birth. Banyak kebaikkannya kepada ibu, kepada baby.. Tak kisah la aku akan bersalin minggu 41 ke 42 ke kan.. Aku mahu yang terbaik.


Bila dibandingkan dengan anak-anak yang lain, anak ke 3, Fawwaz haritu bersalin 40w3days, banyak kebaikkan yang aku nampak..dah mula bercakap banyak, boleh makan sendiri dengan sudu, (setahun setengah umurnya kini), jarang demam, cepat berjalan, mudah memahami arahan, dan lain-lain lagi laa..Mungkin salah satunya sebab kelebihan bersalin natural ni..

Manakala Imam mudah demam, lahir ketika 38wks, Imam masa tu aku ingat aku dah contractions, sebab anak pertama kan, aku mana la tahu.. diorang terus je masukkan aku ke wad, bukaan takde lagi, tapi aku dah induce dah. Separuh nyawa jugak menahan sakit. Besar sungguh jasa umi melahirkan aku...huhu.. sakitnya induce ni Allah saja yang tahu, Aku ingat aku dah nak mati dah masa tu, siap call umi ayah mintak ampun maaf.. hehe.. Then, masa Intan alhamdulillah lahir 39w4d, dikira cukup term. Air ketuban pecah di rumah lepas sembahyang subuh.. dia ni pun banyak perkembangan positif.. umur baru 2 tahun lebih, dah boleh baca buku bacalah anakku vol1.. Alhamdulillah..

Jadi, base kepada pengalaman-pengalaman ini, aku juga mahukan kelahiran kali ini, biar cukup tempohnya.. biarlah juga secara vaginal birth! Tapi tentunya banyak lagi kena study sebelum nak beranak ni weh... hehe.. anak no 4 pun kena study jugak...hehe (ni bagi aku la..- sebab setiap kelahiran itu unik -  tidak sama..)

Dalam minggu lepas kot, aku terbaca pos seseorang, tentang kawannya selepas vaginal birth - dengan bantuan. Forcep. Dugaan menjadi ibu. Aku tahu, taqdir Allah, tiada siapa dapat menidakkannya. Sekurang-kurangnya aku mahu educate diri. Mengambil tahu semua aspek risiko, sebelum membuat keputusan.. Insya Allah..


No comments:

Post a Comment